Reklāma ir būtiska sastāvdaļa jomai, ko varētu raksturot kā “patērētāju mīklaino uzvedību”. Lai saprastu, kādēļ tā ir tik svarīga, jāizprot vēsturiskais konteksts. Vai reklāma kopumā ir svarīga? Jā, protams!

Reklāmas pirmsākumi

Kur gan meklējami reklāmas pirmsākumi?

Maz ticams, ka senie ēģiptieši un grieķi neapjauta, kāda nozīme ir produktu popularizēšanai. Katrā ziņā romieši noteikti prata radīt pārliecinošas reklāmas runas, un Pompeju drupās ir atrasti senu reklāmu paraugi. Viena no šīm reklāmas izkārtnēm, cik zināms, reklamējusi “prieka māju”.

Divas senākās pasaules profesijas guvušas labumu viena no otras, amizanti, vai ne tā?

Reklāma strauji attīstījās pēc grāmatu iespiešanas tehnikas parādīšanās.

Nozares attīstība

Lielākā daļa informācijas par reklāmu gan parādās vien 19. gadsimtā. Precīzāk, 19. gadsimta vidū. Reklāmas bizness izauga kopā ar industriālo revolūciju un to sekmēja avīzes kļūšana par masu saziņas līdzekli. Attīstoties tehnoloģijām, patēriņa preces varēja saražot un iepakot apjomos, par kādiem agrāk nevarēja pat sapņot. Pārtikas, apģērbu un citu preču pārpilnība mudināja ražotājus, kas pirms tam bija aprobežojušies vien ar šauru loku, kur tirgoties, meklēt jaunus apvāršņus, plašākus tirgus.

Daži pat jau tai laikā izveidoja savas pirmās mazumtirdzniecības ķēdes. Citi savas preces izplatīja ar starpnieku palīdzību vai vairumtirdzniecības veidā. Lai produktu nosaukumi un pozitīvās īpašības paliktu patērētāju atmiņā, precēm sāka piešķirt zīmolus un sāka tās reklamēt.

Pirmās reklāmas aģentūras

Par pirmo reklāmas aģentūru ASV tiek uzskatīts Volnija Palmera 1842. gadā atvērtais birojs Filadelfijā.

Kamēr Eiropas reklāmdevēji bieži pasūtīja savu zīmolu reklāmas plakātus atpazīstamiem māksliniekiem, ASV 20. gadsimta sākumā radās jauna ilustratoru paaudze, kas strādāja tikai un vienīgi komerciāliem mērķiem. Viņu radītie tēli bija pārliecinoši, viesiem saprotami un atpazīstami, rokraksts – nolasāms.

Jaunus horizontus atklājot

  1. gadu sākumā, pēc Berlīnes mūra krišanas, reklāmas aģentūras metās uz Centrāleiropu un Austrumeiropu labākas dzīves meklējumos. Sociālisma beigas pasaulei deva miljoniem potenciālo pircēju – Polijā vien gandrīz 40 miljonus – no kuriem daudzi jau bija izteikuši vēlmi pēc rietumu precēm.

Tai pat laikā, 1991. gadā, Maskavā vēl aizvien pastāvēja pārtikas kartītes. Pajautājiet saviem vecākiem, vecvecākiem, viņi zinās, kas tas tāds ir un ko tas nozīmē, jo arī pie mums šāda sistēma pastāvēja ilgu laiku.

Vismaz puse Austrumeiropas un Centrālās Eiropas, kas vairāk kā 10 gadus tika uzskatīta par jauno tirgu, pašreiz ir attīstījusies ļoti labā līmenī. Lai vai kā, to izdevumi ir tikai viena ceturtā daļa no Rietumu valstu budžeta, bet stāsts nav par to.

Reklāma šodien – nedaudz savādāka

Šodien, manuprāt, reklāma nav TIK interesanta kā agrāk, kad varējām runāt par tās vēsturi. Reklāmas vēsture ir ļoti pat bagāta un notikumiem pilna, aizraujoša. Ja sāktu par reklāmu runāt no šī gadsimta, kurā dzīvojam, terminu būtu vairāk, bet aizraujošu faktu – daudz mazāk.

Pavisam noteikti, runājot par mūsdienu reklāmu, mēs dzirdētu, kas ir Google reklāma. Jo šodien neviens produkts un pakalpojums nespēj reklamēties pilnvērtīgi, ja netiek izmantota Google reklāma.

Google reklāma, interneta vietnes, sociālie tīkli – uzņēmumi un privātie komersanti tiecas reklamēties neizejot no sava biroja, nepaceļot acis no datora. Bet mēs, patērētāji, kas nezina, kas ir Google reklāma, lieliski uz to uzķeramies, kas ir pats galvenais, lai mārketings būtu lieliski nostrādājis. Google reklāma ir mūsdienīgas reklāmas vadītāja, pats galvenais veids, kā LIKT cilvēkiem pievērsties jūsu precei vai pakalpojumam.

Lai vai kā, reklāma mums pilnīgi bāžas virsū un mums no tās izbēgt vienkārši nav iespējams. Ja agrāk, kad runājām par reklāmas pirmsākumiem, tā bija par aizraujoša un interesanta (jo vēl neredzēta), tad tagad reklāmas jēdziens vien izraisa patērētājos riebumu.