Mūsdienās, kad tirgus visās jomā ir kļuvis ļoti piesātināts, ir jāpieliek lielas pūles, lai radītu zīmolu, padarītu to atpazīstamu un to noturētu labā līmenī ilgāku laiku. Tas tiešām ir nopietns izaicinājums ikvienam uzņēmējam, jo tieši no zīmola spēka arī ir atkarīgs tas, vai izdosies īstenot savus uzņēmējdarbības plānus.

 

  • Zīmols — tā ir uzņēmuma identitāte

 

Zīmols ir viss tas identitātes kopums, ko uzņēmums sev ir noformulējis. Un tas ir ļoti būtiski, lai vispār varētu strādāt tālāk. Kas mēs esam? Kā izskatāmies? Ko domājam? Kādas vērtības pārstāvam? Kas ir mūsu klients? Ko mēs viņam piedāvājam? Uz kā ir balstīta mūsu pārliecība? Rodot atbildes uz šiem un vēl daudziem citiem jautājumiem, ir jāizveido tas kodols, ko var saukt par uzņēmuma identitāti — zīmolu. Tas, ko vēlas piedāvāt patērētājiem visos līmeņos — vizuālā, praktiskā un emocionālā līmenī.

Šīs identitātes atrašana un noformulēšana arī var prasīt ilgāku laiku. Vajadzēs arī definēt savu mērķauditoriju, jo bez tā nav iespējams virzīties uz konkrētu mērķi un cīnīties ar konkurentiem. Ir jāsaprot, ar ko cīnāties, kuras kaujas un kuru karu vēlaties uzvarēt.

Uzņēmuma identitāti ir ļoti grūti uzbūvēt, tā atpazīstamība prasa daudz darba un arī laika, tajā pašā laikā to visu iespējams arī ātri sagraut. Tāpēc ir būtiski izstrādāt zīmola darbības politiku, savas vērtības, pie kurām turēties, kā arī zināt, ka kļūdu atzīšana un labošana ir viens no veidiem, kā nosargāt un pat uzlabot zīmola tēlu.

Piemēram, ir taču dzirdēts, ka lielas kompānijas no tirgus atsauca kādu produktus, jo tie izrādījusies ar defektiem. Kad tas notiek, uzņēmums atvainojas, izmaksā kompensācijas, atzīst savu kļūdu un atklāti runā ar sabiedrību, jo tādā veidā iespējams atmazgāt notraipīto zīmola mundieri, kas nav noturējies uzliktās latiņas augstumā.

 

  • Kā zīmols komunicē ar mērķauditoriju

 

Kad ir skaidrs, kas tu esi un ko gribi teikt, tad ir jādodas pie patērētāja un jāuzrunā viņš. Un te nu mūsdienās ir tik daudz iespēju, ko sniedz mārketings. Profesionāls mārketings, ko vada aģentūras, ir katra nopietnāka uzņēmuma ikdiena. Tāpēc arī konkurences situācija vienmēr ir nopietna. Atbilstoši sava zīmola identitātei jāizvēlas vides un veidi, kā runāt ar savu auditoriju, kā veidot zīmola atpazīstamību.

Digitālie komunikācijas kanāli šodien noteikti ir ļoti nozīmīgi. Google reklāma, Facebook reklāma, sociālo tīklu konti un komunikācija tajos. Google reklāma ir labs veids, kā jau pašos pamatos atlasīt labāko mērķauditrijas daļu, kas ir gatavāka konkrētajiem piedāvājumiem. Bet ne tikai Google reklāma, arī jebkura cita reklāma internetā ir ļoti efektīva, ja ir profesionāli sagatavota un ar piesaistošu saturu, vizuālo risinājumu. Šajos aspektos ir īpaši jāpacenša, jo interneta vide ir ļoti raiba, piesātināta ar informāciju, tāpēc ir arvien grūtāk izcelties konkurentu vidū.

 

  • Uzrunāt patērētāja vajadzības sajūtu līmenī

 

Zīmolvedības speciālistu un datu analītiķi, kuri pētījuši, kas tad ir veiksmīgo zīmolu pamatā, kā vienu no lietām min spēju uztrunāt patērētāju ne tikai funkcionālā līmenī, piedāvājot rīku, kurš ir praktiski nepieciešams. Bet gan tie, kuri spēj saslēgt kopā šo funkcionālo ar emocionālo jeb sajūtu līmeni. Tas ir kaut kas vairāk par piedāvājumu dzīvesstilam, kas arī ir pārejošas lietas. Tās ir sajūtas, emocijas un cilvēku apslēptākās vajadzības, kuras ir jāieslēdz šajā zīmola identitātē.

  • Kā patērētājs vēlas justies, lietojot šo produktu?

Kādu “izskatu” patērētājs sev vēlas veidot, kad izlemj izvēlēties tieši jūsu uzņēmuma piedāvājumu? Tie ir jautājumi, uz kuriem nebūs viegli atrast atbildes, tās ir jāsajūt, jāuztausta, jāmeklē pie pašiem patērētājiem. Te ir dažādi socioloģiskie instrumenti, ko izmantot, tā arī ir sava mērķtirgus izpēte un regulāra, atklāta komunikācija jau ar saviem esošajiem klientiem.

Atklājot, kas tad ir šis sajūtu un emociju līmenis, tas ir arī jāintegrē mārketinga strateģijā, jāpilnveido komunikācija. Un te vienmēr ir iespējas attīstībai, tajā nevajag apstāties, jo zīmolam arī vienmēr ir jāaug un jāattīstās. Ja tas paliek statisks, tad konkurenti skrien garām kā vējš. Ja redzat, ka esošā stratēģija nestrādā, tad vērts domāt par zīmola atsvaidzināšanu un kādu būtisku elementu nomaiņu, mainot akcentus, izteiksmes veidu, izceļot citas vērtības, meklēt citu ceļu pie patērētāja.

Un nav svarīgi, vai jūsu produkts ir līmlentas jeb skočs vai dārgi viedtelefoni. Pieeja zīmola veidošanai viemēr ir līdzīga. Arī līmlentas var kļūt par sava tirgus līderi un populāru zīmolu.