Ja reiz ir kāda auto detaļa, kurai Latvijā noiets ir vienmēr, tad tie ir auto amortizatori. Vismaz lielākā daļa man zināmo autovadītāju apgalvo, ka amortizators ir tā detaļa, kas tiešām jāmaina ar apskaužamu regularitāti. It īpaši tad, ja dzīvo ārpus pilsētas un ikdienā nākas braukt arī pa grants seguma ceļu.

Skaidrs, ka amortizators ir paredzēts trieciena mazināšanai, lai pasargātu gan pašu auto, gan nodrošinātu pasažieriem komfortablu braukšanu. Amortizators kalpo noteiktu laiku, kamēr ir sasniegts kritiskais svārstību daudzums. Jo nelīdzenāks un bedraināks ir ceļš, jo vairāk šīs svārstības notiek, saīsinot laiku, ko amortizators kalpos. Ja iegādāti labi amortizatori, tie varbūt kalpo ilgāk, bet vienalga mūsu ceļi nolemj tiem ne pārāk garu mūžu.

Lauku teritorijās, kur ceļi ir īsts pārbaudījums, daudzi autovadītāji amotizatorus automašīnai maina katru gadu. Un tas ir pirkums, kas jau ierēķināts regulārajā budžetā.

Kā zināt, ka amortizatori jāmaina?

vīrietis maina amortizatorus

Par to ziņos braukšanas komforta mazināšanās, jo daudz vairāk varēs izjust katru nelīdzenumu uz ceļa, jo amortizatori vairs pietiekami nepildīs savu funkciju. Tāpat var novērot, ka automašīna neatgūst līdzsvaru pēc kādu lielāku šķēršļu pārbraukšanas. Esot metode, ka stipri jāuzspiež uz auto priekšpuses un sāna, jāpaskatās, vai auto ātri atgūst savu sākotnējo stāvokli. Tāpat līkumos var sajust pārāk lielu nosvēršanos uz vienu pusi. Būtībā amotizatoru sliktais stāvoklis ievērojami samazina automašīnas līdzsvaru, kā arī pagarinās bremzēšanas ceļš. Tā kā pārmaiņas notiek pakāpeniski, tad pie tā pat var pierast, nemanot, ka ir problēma. Tāpēc vislabāk regulāri amortizatorus pārbaudīt.

Bet vislabāk par amotizatoru stāvokli varēs spriest seciālisti auto servisā, kur ir vērts ik pa laikam iebraukt, lai pārbaudītu ne tikai amortizatorus, bet arī ritošo daļu, savirzi, riepu spiedienu un citas būtiskas lietas, kas uz ceļa atbild par drošību.

Jo automašīna ir labākā stāvoklī, jo drošāks un komfortablāks ir brauciens.

Braukšanas paradumi ir būtiski

Tieši braukšanas paradumi ir tā lieta, kas ievērojami ietekmē amortizatoru nolietojumu. Jo saudzīgāk tiek braukts pa nelīdzenu ceļu, jo mazāk triecienu amortizatoriem jāsaņem. Tāpēc jāizvēlas tāda braukšanas maniere un maršruts, kas būs saudzīgāks automašīnai un ļaus attālināt to brīdi, kad atkal būs jāpērk jauni amortizatori un citas detaļas, kas arī neizbēgami nolietojas. Skaidrs, ka ieteikums izvairīties no bedrēm Latvijā var šķist nedaudz smieklīgs, tomēr arvien vairāk lielākie ceļi tiek atjaunoti, mainīts vecais asfalts, kas ir pozitīvi. Tāpēc, ja tas ir iespējams, labāk izvēlēties braukt pa līdzenāko ceļu, ja arī tas varbūt ir nedaudz garāks.

Automašīna par to pateiktu paldies, ja prastu runāt!